Prof. Andrzej Leder: pedagogika wstydu, czy duma z odpowiedzialności

Prof. Andrzej Leder: pedagogika wstydu, czy duma z odpowiedzialności

Żyjemy w przełomowych czasach. Zwycięstwo PiS to nie jest zwykła zmiana partii rządzącej. Realizowana jest – i tak bywa też określana przez jej autorów – kulturowa kontrrewolucja. Jej częścią jest walka o tożsamość zbiorową Polaków

To również ważny element pisowskiego projektu transformacji, której celem jest pełen odwrót od liberalno-demokratycznego modelu ustrojowego, jaki realizowaliśmy po 1989 r. Odchodzimy od kategorii “obywatel”, a na to miejsce wprowadzamy coraz częściej “naród”. Mamy być bardziej wspólnotą narodową niż obywatelską. Co więcej, jest to również sposób na zapewnienie długookresowej dominacji politycznej i ideowej rządzącej formacji. 

Można więc zapytać, jaka jest ta nasza tożsamość zbiorowa po 25 latach transformacji. To także pytanie o wizję tożsamości forsowaną przez PiS, która w radykalnej postaci bliska jest – coraz bliższa – formule “Katolickiego Państwa Narodu Polskiego”. Ewentualnie jedynie z drobnymi korektami. I jak to się wpisuje w procesy, które wraz falą populizmu przetaczają się przez Europę, a teraz i USA?

Te pytania, to zarazem główny temat ponad dwugodzinnego wykładu prof. Andrzeja Ledera, zorganizowanego wspólnie, (31.01.2017), przez działające w ramach Fundacji FCP – Centrum Edukacji DiP, we współpracy z grupą KOD Warszawa-Śródmieście.

Niżej zamieszczamy filmowy zapis wykładu i dyskusji.

Część I

Część II

Galeria